Học tại trường Chưa có thông tin
Đến từ Hải Dương , Chưa có thông tin
Số lượng câu hỏi 11
Số lượng câu trả lời 32
Điểm GP 3
Điểm SP 11

Người theo dõi (3)

zozozo
Nguyễn Thu Hoài
nguynthihuong

Đang theo dõi (4)

Team lớp A
violet

Câu trả lời:

Đối với các định nghĩa khác, xem Óc Eo.

Tọa độ: 10°15′16″B 105°09′06″Đ

Các nền văn hóa cổ
Việt NamHậu kỳ Thời đại đồ đá cũThời đại đồ đá mớiThời đại đồ đồng đáTrung kỳ thời đại đồ đồngHậu kỳ thời đại đồ đồngThời kỳ đồ sắt

Một phần của loạt bài về
Trong1.jpg
Văn hóa Ngườm (23.000 TCN)
Văn hóa Tràng An (23.000 TCN - 1000 TCN)
Văn hóa Sơn Vi (20.000 - 12.000 TCN)
Văn hóa Soi Nhụ (18.000 - 7.000 TCN)
Văn hóa Hòa Bình (12.000 - 10.000 TCN)
Văn hóa Bắc Sơn (10.000 - 8.000 TCN)
Văn hóa Quỳnh Văn (8.000 - 6.000 TCN)
Văn hóa Cái Bèo (7.000 - 5.000 TCN)
Văn hóa Đa Bút (6.000 - 5.000 TCN)
Văn hóa Hạ Long (3.000 - 1.500 TCN)
Văn hóa Phùng Nguyên (2.000 - 1.500 TCN)
Văn hóa Cồn Chân Tiên, Hoa Lộc
Văn hóa Tiền Sa Huỳnh (2.000 - 1.000 TCN)
Văn hóa Đồng Đậu (1.500 - 1.000 TCN)
Văn hóa Gò Mun (1.000 - 600 TCN)
Văn hóa Đông Sơn (700 TCN - 100)
Văn hóa Sa Huỳnh (1.000 TCN - 200)
Văn hóa Đồng Nai (1.000 TCN - 0)
Văn hóa Óc Eo (1 - 630)
x t s

Văn hóa Óc Eo là tên gọi do nhà khảo cổ học người Pháp là Louis Malleret đề nghị đặt cho di chỉ ở núi Ba Thê, hiện nay thuộc thị trấn Óc Eo, huyện Thoại Sơn tỉnh An Giang thuộc đồng bằng sông Cửu Long. Nơi này có thể đã từng tồn tại một hải cảng sầm uất của vương quốc Phù Nam từ thế kỷ 1 đến thế kỷ 7

Óc Eo đã từng được nối bằng một kênh đào dài 90 kilômét về phía bắc với Angkor Borei, nơi có lẽ từng là kinh đô của vương quốc Phù Nam. Lý do quan trọng nhất cho sự thịnh vượng của Óc Eo là do vị trí của nó trên trục đường thương mại trên biển giữa một bên là bán đảo Mã Lai và Ấn Độ và bên kia là sông Mêkông cùng với Trung Quốc. Vào thời kỳ phồn thịnh của Óc Eo và Phù Nam, tàu thuyền trong khu vực có thể thực hiện những hải trình rất dài mà không phải đi dọc theo bờ biển. Do vậy mà về mặt chiến lược, Óc Eo là một địa điểm trung chuyển rất thuận lợi.

TÍCH ĐÚNG NHA

Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.

The custom of paying a bride price before marriage is still a well-established part of many African cultures. In paying a bride price, the family of the groom must provide payment to the family of the bride before the marriage is allowed. The bride price can vary greatly from culture to culture in Africa. In the Zulu and Swazi tribes of southern Africa, the bride price often takes the form of cattle. In Western African, kola nuts, shells, and other goods are often used for the payment of the bride price. The actual payment of money sometimes takes place, but the payment of goods is more frequent. The amount of paid in a bride price can also vary. In modern times, the bride price is occasionally quite small and its value is mainly symbolic. However, the bride price can still be quite high, especially among prominent or highly traditional families.

There are a number of justifications used to explain the payment of bride price. The first is that the bride price represents an acknowledgement of the expense the bride’s family has gone in order to raise her and bring her up as a suitable bride for the groom. It also represents payment for the loss of a family member, since the bride will officially become a member of her husband’s family and will leave her own. On a deeper level the bride price represents payment for the fact that the bride will bring children into the family of the groom, thereby increasing the wealth of the family. This concept is reinforced by the fact that the bride price must often be returned if the bride fails to bear children.

The payment of the bride price has quite a number of effects on African society. First, the payment of bride price acts to increase the stability of African family structures. Sons are dependent on their fathers and older relatives to help them pay the bride price of their wives, and this generally leads to greater levels of obedience and respect. The negotiations between the two families concerning the bride price allow the parents and other family members to meet and get to know one another before the marriage. Finally, since the bride price must often be repaid in case of divorce, the bride’s family often works to make sure that any marital problems are solved quickly. Bride prices also work as a system of wealth distribution in African cultures. Wealthier families can afford to support the marriage of their son, and thus their wealth is transferred to other families.

Question. Which the following statements is TRUE?

A. Sometimes the bride’s family has to return the bride price to the groom’s for equal distributionof wealth.

B. The initial negotiations over the birde price provide opportunities for 2 families to meet each other.

C. Animals are nt an acceptable form of payment when it comes to paying the bride prices.

D. Without having to pay the bride price, African men would not respect their family members.