Listen to a talk about a city. What is it about?
A. How Dream City has changed.
B. The modern facilities in Dream City.
C. Why people want to live in Dream City.
Listen to a talk about a city. What is it about?
A. How Dream City has changed.
B. The modern facilities in Dream City.
C. Why people want to live in Dream City.
Listen again and complete the note with no more than TWO words for each answer.
• Housing:
- pulling down (1) _______
- building new (2) _______ and blocks of flats
- getting higher rents and home prices
• Facilities:
- better schools and universities with more education opportunities
- more supermarkets, shopping centres and convenience stores
- (3) _______ struggling to survive
• Transport:
- more (4) _______ and comfortable bus and train services
- busy roads with (5) _______ during rush hour
Thảo luận (1)Hướng dẫn giải
1. old houses
2. high-rise buildings
3. traditional markets
4. frequent
5. traffic jams
Hướng dẫn dịch:
• Nhà ở:
- phá bỏ những ngôi nhà cũ
- Xây dựng mới các tòa nhà cao tầng và các khu chung cư
- nhận được tiền thuê nhà và giá nhà cao hơn
• Cơ sở:
- trường học và đại học tốt hơn với nhiều cơ hội giáo dục hơn
- thêm siêu thị, trung tâm mua sắm và cửa hàng tiện lợi
- Thị trường truyền thống đang nỗ lực tồn tại
• Chuyên chở:
- dịch vụ xe buýt và xe lửa thường xuyên và thoải mái hơn
- Đường đông đúc, ùn tắc giao thông trong giờ cao điểm
(Trả lời bởi datcoder)
Work in pairs. Discuss the impact of urban development on people's life and complete the following table.
Thảo luận (1)Hướng dẫn giải
Changes
Positive and/or negative impact on urban people’s life
1. Growing population
Housing shortage, higher rents and house prices
2. More people looking for jobs
Higher unemployment
3. More schools and universities
More education opportunities
4. Expanded roads
More convenient traffic
5. More shops, restaurants, and supermarkets
More convenient shopping, but more difficulties for traditional markets.
Hướng dẫn dịch:
(Trả lời bởi datcoder)
Thay đổi
Tác động tích cực và/hoặc tiêu cực tới đời sống người dân đô thị
1. Dân số ngày càng tăng
Thiếu nhà ở, giá thuê và giá nhà cao hơn
2. Nhiều người tìm việc hơn
Tỷ lệ thất nghiệp cao hơn
3. Thêm trường học và đại học
Thêm cơ hội giáo dục
4. Đường mở rộng
Giao thông thuận tiện hơn
5. Thêm cửa hàng, nhà hàng và siêu thị
Mua sắm thuận tiện hơn nhưng khó khăn hơn cho chợ truyền thống.
Discuss in groups. Which change in 1 do you think has the most positive impact, and which one has the most negative impact on urban life? Then report the group's answers to the class.
Thảo luận (1)Hướng dẫn giảiUrbanisation has both positive and negative impacts on an area. First, there is an increase in the number of people living in cities and urban areas. This can cause a housing shortage, higher rents and higher house prices. Second, the more people are looking for jobs in cities and urban areas, the more competition is in the job market. This can lead to higher unemployment soon.
Hướng dẫn dịch:
Đô thị hóa có cả tác động tích cực và tiêu cực đến một khu vực. Đầu tiên, có sự gia tăng số lượng người sống ở các thành phố và khu vực thành thị. Điều này có thể gây ra tình trạng thiếu nhà ở, giá thuê cao hơn và giá nhà cao hơn. Thứ hai, càng có nhiều người tìm kiếm việc làm ở các thành phố và khu vực thành thị thì thị trường việc làm càng có nhiều cạnh tranh. Điều này có thể sớm dẫn tới tình trạng thất nghiệp cao hơn.
(Trả lời bởi datcoder)
Read the text. Match each section (A-C) with a heading (1-5). There are TWO extra headings.
1. Boosting students' confidence
2. Building their professional network for future careers
3. Improving their study results in class
4. Developing students' skills for future jobs
5. Helping students to enjoy the work environment
Today, more and more students are doing part-time jobs while they are still studying at secondary school. Having a job while at school can benefit secondary school students in several ways.
A. ___________
To begin with, students can gain and develop important skills that may be useful in their future careers. The real work environment can help students learn more new skills as well as improve existing ones such as communication, teamwork, or problem-solving skills. For example, if a student works as a waiter or waitress, he or she can learn how to greet and communicate with customers. Those who are equipped with various life skills can perform better in their future jobs.
B. ___________
In addition, having a part-time job can provide students with more experience and then boost their confidence. Students will become more confident if they have opportunities to work together with different groups of people. As we may know, a teaching assistant will help the teacher prepare and present the lesson or mark students' assignments. Students who apply for the post of a teaching assistant are required to meet and interact with the teachers, young pupils, or even parents at various age levels. This can develop their classroom experience as well as confidence.
C. ___________
Finally, those who have a part-time job can build more relationship for their careers in the future. The opportunities to meet in-person and talk to other people in society will help students create a strong connection with people who may be their employers, colleagues, or customers later in their life.
Thảo luận (1)Hướng dẫn giải
A. 4
B. 1
C. 2
Hướng dẫn dịch:
Ngày nay, ngày càng có nhiều học sinh làm việc bán thời gian khi còn học trung học. Có việc làm khi còn đi học có thể mang lại lợi ích cho học sinh trung học theo nhiều cách.
A. Phát triển kỹ năng cho học sinh cho công việc tương lai
Đầu tiên, học sinh có thể đạt được và phát triển những kỹ năng quan trọng có thể hữu ích cho nghề nghiệp tương lai của họ. Môi trường làm việc thực tế có thể giúp học sinh học thêm những kỹ năng mới cũng như cải thiện những kỹ năng hiện có như kỹ năng giao tiếp, làm việc nhóm hay kỹ năng giải quyết vấn đề. Ví dụ, nếu một học sinh làm phục vụ bàn, học sinh có thể học cách chào hỏi và giao tiếp với khách hàng. Những người được trang bị nhiều kỹ năng sống khác nhau có thể thực hiện công việc tốt hơn trong tương lai.
B. Tăng cường sự tự tin của học sinh
Ngoài ra, có một công việc bán thời gian có thể giúp sinh viên có thêm kinh nghiệm và từ đó nâng cao sự tự tin của họ. Học sinh sẽ trở nên tự tin hơn nếu có cơ hội làm việc cùng với nhiều nhóm người khác nhau. Như chúng ta đã biết, trợ giảng sẽ giúp giáo viên chuẩn bị và trình bày bài học hoặc chấm bài của học sinh. Học sinh ứng tuyển vào vị trí trợ giảng phải gặp gỡ và giao lưu với giáo viên, học sinh nhỏ tuổi hoặc thậm chí là phụ huynh ở nhiều lứa tuổi khác nhau. Điều này có thể phát triển kinh nghiệm lớp học cũng như sự tự tin của họ.
C. Xây dựng mạng lưới nghề nghiệp cho sự nghiệp tương lai
Cuối cùng, những người có công việc bán thời gian có thể xây dựng nhiều mối quan hệ hơn cho sự nghiệp của họ trong tương lai. Cơ hội gặp gỡ trực tiếp và nói chuyện với những người khác trong xã hội sẽ giúp sinh viên tạo mối liên hệ chặt chẽ với những người có thể là chủ nhân, đồng nghiệp hoặc khách hàng của họ sau này trong cuộc sống.
(Trả lời bởi datcoder)
Read the text again. Mark the letter A, B, C, or D to indicate the correct answer.
1. Which of the following skills is not mentioned?
A. Communication skills. B. Marketing skills.
C. Teamwork skills. D. Problem-solving skills.
2. The word 'equipped' in Section A is closest in meaning to ______.
A. supported B. improved
C. provided D. produced
3. The word 'they' in Section B refers to ______.
A. parents B. groups of people
C. teachers D. students
4. Why does the writer mention 'a teaching assistant' in Section B?
A. To introduce a new job for students who want to work.
B. To give an example of developing confidence for working students.
C. To explain why students want to work as teaching assistants.
D. To show the challenges of becoming a teaching assistant.
5. Which of the following is true about the text?
A. Having a part-time job may develop students' relationship.
B. Students should not work while they are at school.
C. If students start working part-time, they may be punished.
D. It's difficult for working students to talk to someone because they are so busy.
Thảo luận (1)Hướng dẫn giải
1. B
2. C
3. D
4. B
5. A
Giải thích:
1. Thông tin: “The real work environment can help students learn more new skills as well as improve existing ones such as communication, teamwork, or problem-solving skills.” (Môi trường làm việc thực tế có thể giúp học sinh học thêm những kỹ năng mới cũng như cải thiện những kỹ năng hiện có như kỹ năng giao tiếp, làm việc nhóm hay kỹ năng giải quyết vấn đề.)
2. equipped (được trang bị)
3. Thông tin: “Students will become more confident if they have opportunities to work together with different groups of people.” (Học sinh sẽ trở nên tự tin hơn nếu có cơ hội làm việc cùng với nhiều nhóm người khác nhau.)
4. Thông tin: “Students who apply for the post of a teaching assistant are required to meet and interact with the teachers, young pupils, or even parents at various age levels. This can develop their classroom experience as well as confidence.” (Học sinh ứng tuyển vào vị trí trợ giảng phải gặp gỡ và giao lưu với giáo viên, học sinh nhỏ tuổi hoặc thậm chí là phụ huynh ở nhiều lứa tuổi khác nhau. Điều này có thể phát triển kinh nghiệm lớp học cũng như sự tự tin của họ.)
5. Thông tin: “Finally, those who have a part-time job can build more relationship for their careers in the future.” (Cuối cùng, những người có công việc bán thời gian có thể xây dựng nhiều mối quan hệ hơn cho sự nghiệp của họ trong tương lai.)
(Trả lời bởi datcoder)
Work in pairs. Read the advert below and write a letter of application (150-180 words) to the Human Resource Department.
Thảo luận (1)Hướng dẫn giảiDear sir/ madam
I am writing to apply for the post of a part-time teaching assistant that you advertised on your website, smartlearning.com.
I am Nguyen Thi Binh. Last summer, I worked as a volunteer teaching assistant for “Education for All” project. I helped students learn English at a primary school. My responsibilities included checking student attendance and homework. I also organised extracurricular activities to help children practise their English.
I love working and interacting with children aged 6-10. I consider myself to be a sociable, caring and patient person. I know a teaching assistant is not an easy job, but I will try my best.
I would be delighted to meet you in person to discuss my application. I am available for an interview any afternoon during the week. If my application is successful, I will be available to start working after the 30th of October.
I look forward to hearing from you soon.
Yours faithfully,
Binh
Nguyen Thi Binh
Hướng dẫn dịch:
Thưa ông / bà
Tôi viết thư này để ứng tuyển vào vị trí trợ giảng bán thời gian mà ông / bà đã quảng cáo trên trang web của mình, smartlearning.com.
Tôi là Nguyễn Thị Bình. Mùa hè năm ngoái, tôi làm trợ giảng tình nguyện cho dự án “Giáo dục cho mọi người”. Tôi đã giúp học sinh học tiếng Anh ở trường tiểu học. Trách nhiệm của tôi bao gồm kiểm tra việc đi học đều và bài tập về nhà của học sinh. Tôi còn tổ chức các hoạt động ngoại khóa để giúp các em rèn luyện tiếng Anh.
Tôi thích làm việc và tương tác với trẻ em từ 6-10 tuổi. Tôi tự nhận mình là người hòa đồng, chu đáo và kiên nhẫn. Tôi biết công việc trợ giảng không phải là một công việc dễ dàng nhưng tôi sẽ cố gắng hết sức.
Tôi rất vui được gặp trực tiếp ông / bà để thảo luận về đơn ứng tuyển của tôi. Tôi sẵn sàng phỏng vấn vào bất kỳ buổi chiều nào trong tuần. Nếu đơn đăng ký của tôi thành công, tôi sẽ có thể bắt đầu làm việc sau ngày 30 tháng 10.
Tôi mong sớm nhận được hồi âm từ ông / bà.
Trân trọng,
Bình
Nguyễn Thị Bình
(Trả lời bởi datcoder)