Học tại trường Chưa có thông tin
Đến từ Chưa có thông tin , Chưa có thông tin
Số lượng câu hỏi 6
Số lượng câu trả lời 2
Điểm GP 0
Điểm SP 1

Người theo dõi (0)

Đang theo dõi (0)


II. Use the correct form of the words:

1/ The ( science ).................................................................................can know when a volcano will erupt.

2/ The village was ( complete )....................................................destroyed by the typhoon last week.

3/ Many people become ( home ).............................because of the ( nature ).........................disasters every year.

4/ ( Tidal ) ...............................waves are the result of an abrupt shift in the underwater movement of the earth.

5/ He was very tired, so he walked ( slow )........................................................................................................

6/ If we go on littering, our environment ( become )...............................................................seriously polluted.

7/ Tet is the most ( importance ).........................................................................festival  for Vietnamese people.

8/  Do you know the reason for ( celebrate ).................................................................................Mother’s day?

9/ We are very ( pride )............................................................................................................of our fatherland.

10/ They take part in many ( culture )..................................activities in their town.

11/ Easter is a ( joy )..............................festival which is ( celebrate ).....................................in many nations.

12/ Everybody cleans and ( decoration )...............................................................................the houses for Tet.

13/ She is always ( worry )............................................about her children because she lives far from them.

14/ He is an ( active )............................in the town charity program. He is very ( active )................................

15/ Pompeii was completely destroyed in AD. 79 by an ( erupt ).......................................of Mount Vesuvius.

16/ We can reduce garbage by ( recycle ).......................................................................................waste things.

17/ He ( learn ).....................................English since he was ten years old.

18/ My teacher suggests ( put )....................................garbage bins around the schoolyard.

19/ If you can’t find your place, he ( help )..................................you to get there with this map.

20/ What might happen if the ( pollute )..................................................................goes on?.

They live ( happy ).........................................................................................although they are very rich.

Các bạn giúp mình với! Mình cảm ơn

Đọc câu chuyện sau và trả lời câu hỏi:

NGƯỜI ĂN XIN

            Một người ăn xin đã già. Đôi mắt ông đỏ hoe, nước mắt ông giàn giụa, đôi môi tái nhợt, áo quần tả tơi. Ông chìa tay xin tôi.

            Tôi lục hết túi nọ, túi kia, không có lấy một xu, không có cả khăn tay, chẳng có gì hết. Ông vẫn đợi tôi. Tôi chẳng biết làm thế nào. Bàn tay tôi run run nắm chặt lấy bàn tay run rẩy của ông:

- Xin ông đừng giận cháu! Cháu không có gì cho ông cả.

Ông nhìn tôi chăm chăm, đôi môi nở nụ cười:

- Cháu ơi, cảm ơn cháu! Như vậy là cháu đã cho lão rồi.

Khi ấy tôi chợt hiểu ra: cả tôi nữa, tôi cũng vừa nhận được được một cái gì đó của ông.

                        (Theo Tuốc-ghê-nhép, SGK Ngữ văn 9, tập 1. NXB Giáo dục Việt Nam 2018)

1, Truyện được kể ở ngôi thứ mấy? Tác dụng của ngôi kể này?  (1 điểm)

2, Người ăn xin và cậu bé đã tuân thủ phương châm hội thoại nào ? Sự tuân thủ đó thể hiện qua những từ ngữ nào? (1điểm)

3, Câu văn “ Đôi mắt ông đỏ hoe, nước mắt ông giàn giụa, đôi môi tái nhợt, áo quần tả tơi.”sử dụng biện pháp tu từ nào? Nêu giá trị của biện pháp tu từ đó trong việc thể hiện nội dung?  (1điểm)

4. Vì sao ông lão ăn xin ở câu chuyện trên vẫn nở một nụ cười ngay cả khi nhân vật tôi “ không có gì cho ông cả”? (1,5 điểm)

5. Cả người ăn xin và cậu bé đều cảm thấy mình đã nhận từ người kia một cái gì đó. Theo em cái gì đó  mà mỗi người họ đã nhận được là gì? Em rút ra bài học gì qua câu chuyện trên? ( 1,5 điểm)