Nội dung lý thuyết
Mass media forms
(Làm việc theo cặp. Đặt các từ và cụm từ liên quan đến các phương tiện truyền thông đại chúng trong ba nhóm: in, truyền hình và Internet. Sử dụng từ điển để tra các từ lạ.)
Hướng dẫn:
(Đọc nhanh các văn bản và chọn tiêu đề hay nhất.)
a. The history of print media b. Forms of mass media
c. The advent of the Digital Media Age d. Means of mobile communication
The mass media are means of communication, such as books, newspapers, recordings, radio, movies, television, mobile phones and the Internet, that can reach a large audience.
Although the first printed books had appeared long before in China, the term ‘mass media ’ we use today was coined with the creation of print media, which started in Europe in the Middle Ages. This is also considered the first example of mass media due to the large number of readers then.
Since the mid-twentieth century new technologies have been developed, which helped to diversify mass media and make them an inseparable part of our lives. The role of the mass media is not only to entertain and amuse the masses. Its most important role is to provide information and news about events in different parts of the world as they occur. Educating people about their rights and responsibilities is another function of mass media.
Until recently, mass media forms were classified into six categories according to the sequence of
their advent: print, recordings, cinema, radio, television and the Internet. Each form has its own characteristic content types, creative artists and business models. In the early 21st century, with the explosion of mobile communication technology, the mobile phone has emerged as a new and unique media channel. Video and computer games have also developed into a mass media form.
The Internet and mobile communication is now the most popular means of receiving information and interacting with people through email, instant messaging, apps, search engines, blogs. sooaJ networks and other services. Most print and broadcast media have a presence on the web by having video adverts or Quick Response Codes (QR Codes) that link to specific websites.
Each form of mass media has had an important impact on society, for example, books have helped people to educate themselves while newspapers have recorded daily events. Magazines were the first visual medium before the advent of television, which together with radio, brought entertainment and news programmes into people's homes. However, all these media had to change and adapt to the advent of the Internet and Digital Media Age. New digital media forms are more personal and social as they allow people to connect with each other, collaborate and share nformation and personalise their experiences.
Đáp án:
b. Forms of mass media (Các hình thức của phương tiện truyền thông đại chúng)
(Khớp mỗi từ sau đây với ý nghĩa của nó. Sử dụng từ điển nếu cần thiết. )
Hướng dẫn:
a.3 b. 4 c. 6 d.2 e. 1 f. 5
(Đọc văn bản một lần nữa. Quyết định xem các nhận định sau đây là đúng (T), sai (F), hoặc không xác định (NG). Đánh dấu vào ô đúng)
Đáp án:
1.F 2.T 3. F 4.T 5. NG
(Làm việc theo cặp. Nói về các hình thức truyền thông đại chúng mà bạn sử dụng hàng ngày. Giải thích cách bạn được hưởng lợi từ việc sử dụng chúng.)
(Hoàn thành cuộc trò chuyện sau đây, bằng cách sử dụng câu trong hộp. Sau đó, luyện tập nó với một người bạn.)
Đáp án:
(Đặt những ý kiến sau đây về việc sử dụng các mạng xã hội trong hộp thích hợp. Thêm của bạn nếu chúng khác nhau.)
Đáp án:
(Làm việc theo cặp. Tạo một cuộc trò chuyện tương tự như phần 1, thảo luận về những lợi thế và bất lợi của việc sử dụng các mạng xã hội và cách bạn sử dụng chúng. Sử dụng ý tưởng trong 2.)
Social media: Language learning apps
(Đọc về cách ba học sinh sử dụng phương tiện truyền thông xã hội. Hoàn thành câu với các từ trong hộp.)
Gợi ý đáp án:
1. app 2. record 3. GPS
4. interactive 5. connect 6. audio 7. updates
(Nghe một cuộc trò chuyện giữa hai học sinh nói về các ứng dụng học ngôn ngữ. Điều gì sau đây họ lại không nói về?)
Click tại đây để nghe:Đáp án: 2 và 3
Audio script:
Nam: Congratulations, Lan! You've got an A on your English test! Lan: Thanks, Nam. I should really thank a few social networking sites that help me to improve my English.
Nam: Sounds interesting! So how did you improve your English? Lan: First, I registered and created an account with my nickname. Then I downloaded some free language learning apps on my smartphone and started revising and learning new vocabulary on the go. I could practise while on the bus on my way to school or while jogging in the park.
Nam: Wow! So you don't play online games anymore?
Lan: Of course I do, but I focus on language games such as Scrabble and crossword puzzles.
Nam: Really? I didn't know you were keen on these games.
Aren't they boring?
Lan: Not if you connect and compete with other online gamers.
You can also make friends and have fun.
Nam: Really? But you still need a tutor to explain things or correct your English if you make a mistake.
Lan: Exactly. Some social networking sites help you to connect with native speakers so you can ask questions or have your writing drafts corrected.
Nam: Sounds good! I saw that you uploaded some vocabulary and grammar flashcards on all your social media sites. How did you create them?
Lan: I used a free programme available on my smartphone.
I also used the recording feature to collect interesting samples from English TV and radio. Have you also seen my photos on my English blog?
Nam: Yes, I have. Great photos!
Lan: Thanks.
Nghe lại. Trả lời các câu hỏi sau:
Click tại đây để nghe:
Hướng dẫn:
(Làm việc trong nhóm bốn người. Lắng nghe một lần nữa.Bạn suy nghĩ gì về cách cải thiện tiếng Anh của Lan? bạn có thể học hỏi gì từ kinh nghiệm của cô?)
Describing a pie chart showing the use of online resources
(Làm việc theo cặp. Thảo luận về sự khác biệt giữa một đồ thị và biểu đồ; và làm thế nào để mô tả biểu đồ hình tròn.)
Gợi ý đáp án:
(Biểu đồ hình tròn dưới đây minh họa các hình thức truyền thông được sử dụng bởi các sinh viên trong trường Trung học Intel. Hoàn thành các mô tả với các từ trong hộp.)
Đáp án:
1. preferences 2. recorded 3. majority
4. tied in 5. dominant 6. the least
(Nghiên cứu các biểu đồ hình tròn và viết một đoạn 130-160 từ để mô tả nó.)
Gợi ý đáp án:
The pie chart shows students' preferred online resources recorded in a survey carried out at Intel Secondary School Library in 2014. Following is a brief description of the students'preferences.
We can see that a majority of students played interactive games, which rank the first at 30%. Fiction e-books line in the second at 20%, and are at 10% less than interactive games. Online magazines rank the third at 18% while non-fiction e-books account for 15%. Online dictionaries are the fifth library resource at 11%. Only a minority of students, or 6%, used science
journals, which is the least popular of all resources, and used fivefold less than the most preferred resource, interactive games.
To conclude, the dominant form of online resources used by the students at Intel Secondary School Library is interactive games. Of all the other resources - fiction e-books, online magazines, non-fiction e-books, online dictionaries and science journals - students used science journals the least.