Bài 2: Tìm cụm C-V làm thành phần phụ ngữ của cụm từ trong các câu sau. Hãy cho biết cụm C-V đó làm thành phần gì hoặc phụ ngữ trong cụm từ nào?
a. Trong những lúc nhàn rỗi, chúng tôi thường hay kể chuyện. và tôi nghe câu chuyện này của một đồng chí già.
b. Anh ấy cứ ngỡ mình còn chiêm bao.
c. Quyển sách mà bạn tặng tôi bìa rất đẹp.
Bài 2: Tìm cụm C-V làm thành phần phụ ngữ của cụm từ trong các câu sau. Hãy cho biết cụm C-V đó làm thành phần gì hoặc phụ ngữ trong cụm từ nào?
a. Trong những lúc nhàn rỗi, chúng tôi thường hay kể chuyện. và tôi nghe câu chuyện này của một đồng chí già.
b. Anh ấy cứ ngỡ mình còn chiêm bao.
c. Quyển sách mà bạn tặng tôi bìa rất đẹp.
Bài 3: Chuyển những câu bị động sau thành câu chủ động?
a. Việt Nam được cộng đồng quốc tế đánh giá là đã thực hiện tốt việc phòng chống dịch COVID 19.
b. Những người có tính kênh kiệu luôn bị bạn bè xa lánh.
Bài 4: Hãy mở rộng những danh từ, cụm danh từ làm chủ ngữ trong những câu sau thành một cụm C-V làm chủ ngữ?
a. Anh ấy làm cho bố mẹ vui lòng.
b. Gió làm đổ cây.
........................................Hết.............................................................
IV. Complete each question with a suitable H/ WH – question word. More than one question word may be accepted:
1. Look at this photo! …………were you doing with the candles?
2………………did you stay when you were in Hanoi?
3. ……………..do you pronounce the name of the festival?
4. ……………..festival does your brother prefer the Tesselaar Tulip or the Tulip Time Festival?
5. ……………..do people celebrate Diwali?
6……………….did they arrive in Da Nang? on 29th April?
7. ………………did you watch this film? – Because it was intersting.
8………………..do you go to the festival?- once a year.
V. Complte the desciption of Diwali. Fill each blank with the correct form of the word in the brackets:
Diwali, the Hindu Festival of Lights, is the most important holiday of the year in India. Special Diwali(1. celabrate)………………are held across the country in October or November . The festival shows the( 2. culture)……………richness of this country. People open their doors and windows and light candles to welcome Lakshimi, the Goddess of Wealth. They also enjoy traditional music and dance (3. perform)…………………….and watch fireworks. Also , people can watch (4.parade)………………….with beautiful floats. There is a very strong(5. festival)…………………atmostphere across India during Diwali.
THE END
Bài 1: Chuyển những câu chủ động sau thành câu bị động?
a. Tuần này, cô giáo khen tôi rằng tôi học trên trực tuyến rất tốt. Bố mẹ tôi đã rất vui .
b. Màn sương giày che khuất cảnh vật khiến cho khung cảnh trở nên huyền ảo.
Bài 2: Tìm cụm C-V làm thành phần phụ ngữ của cụm từ trong các câu sau. Hãy cho biết cụm C-V đó làm thành phần gì hoặc phụ ngữ trong cụm từ nào?
a. Trong những lúc nhàn rỗi, chúng tôi thường hay kể chuyện. và tôi nghe câu chuyện này của một đồng chí già.
b. Anh ấy cứ ngỡ mình còn chiêm bao.
c. Quyển sách mà bạn tặng tôi bìa rất đẹp
III. Make questions for the underlined parts:
1. They decorate their house with beautiful Christmas trees
…………………………………………………………………………….?
2. I don’t like ice swimming because it’s dangerous.
……………………………………………………………………………..?
3. You can watch folk music performances in Russian Winter festival
……………………………………………………………………………..?
4. Last year I went to Thailand with my parents
……………………………………………………………………………..?
5. This festival is held in my country every two years
……………………………………………………………………………..?
6. I prefer Thai food to Japanese food.
………………………………………………………………………………?
7. Those are my granfather’s pictures.
……………………………………………………………………………….?
8. They celebrate the festival after harvesting the crop.
………………………………………………………………………………..?
IV. Change into passive:
1. They are carving eggs in this room.
Eggs……………………………………………………………………….
2. Many workers have built this street for a long time.
This street………………………………………………………………….
3. They will receive many clothes on this programme.
Many clothes………………………………………………………………
4. They speak English in Canada.
English…………………………………………………………………….
5. They don’t water the vegetables today.
The vegetables…………………………………………………………….
6. The students watched “ Titanic” film on VTV2 yesterday.
“ Titanic” film……………………………………………………………..
7. Have your parents made this food?
Has this food………………………………………………………………?
8. The engineers can design this building easily.
This building……………………………………………………………….
II. Fill in the blank with the correct form of word in bracket:
1. What I like about festivals is that they show the………………values of different communities. (culture)
2. My mother liked the…………………..of that young pianist. (perform)
3. On special occasions, people usually have………………..drinks. (celebrate)
4. I’ve seen a lot of…………….in my life. (parade)
5. Another…………………..season is coming. (festival)
6. Japanese people hold the Japanese Boy’s day with special…………. (celabrate)
7. A lot of……………………..and artistic activities are held as part of the flower festival in Da Lat. (culture)
8. I saw a……………….. of flower floats when I attended the festival last year. (parade)
9. We had a …………………….meal on my grandfather’s birthday. (celebrate)
10. The christmas season is also called the………………season. (festival)
11. I loved the……………….of folk songs. (perform)
12. There is aspecial …………….for Japanese girls on March 3rd every year. (celebrate)