Lê Quỳnh  Anh

Read the following passage and mark the letter A, B, C or D to indicate the correct answer to each of the questions from 36 to 42.

     A rather surprising geographical feature of Antarctica is that a huge freshwater, one of the world's largest and deepest, lies hidden there under four kilometers of ice. Now known as Lake Vostok, this huge body of water is located under the ice block that comprises Antarctica. The lake is able to exist in its unfrozen state beneath this block of ice because its waters are warned by geothermal heat from the earth's core. This thick glacier above Lake Vostok actually insulates it from frigid temperatures (the lowest ever recorded on Earth) on the surface.

     The lake was first discovered in the 1970s while a research team was conducting an aerial survey of the area. Radio waves from the survey equipment penetrated the ice and revealed a body of water of indeterminate size. It was not until much more recently that data collected by satellite made scientists aware of the tremendous size of the lake; satellite-borne radar detected an extremely flat region where the ice remains level because it is floating on the water of the lake.

     The discovery of such a huge fresh water lake trapped under Antarctica is of interest to the scientific community because of the potential that the lake contains ancient microbes that have survived for thousands upon thousands of years, unaffected by factors such as nuclear fallout and elevated ultraviolet light that have affected organisms in more exposed areas. The downside of the discovery, however, lies in the difficulty of conducting research on the lake in such a harsh climate and in the problems associated with obtaining uncontaminated samples from the lake without actually exposing the lake to contamination. Scientists are looking for possible ways to accomplish this.

 

The paragraph following the passage most probably discusses _________.

A. further discoveries on the surface of Antarctica

B. problems with satellite-borne radar equipment

C. ways to study Lake Vostok without contaminating it

D. the harsh climate of Antarctica

Dương Hoàn Anh
21 tháng 6 2017 lúc 16:30

Đáp án C

Dịch nghĩa: Đoạn văn phía sau có khả năng cao sẽ bàn luận về ___________.

A. những phát hiện khác trên bề mặt Nam cực

B. vấn đề với các thiết bị truyền radar qua vệ tinh

C. các cách để nghiên cứu hồ Vostok mà không làm hư hại đến nó

D. thời tiết khắc nghiệt ở Nam Cực

Giải thích: Ở đoạn 3 đã nói về việc các nhà khoa học đang tìm cách để nghiên cứu mà không gây tổn hại cho hồ, như vậy đoạn 4 có khả năng tiếp tục bản về vấn đề này. Nếu bàn về A, B, D thì không sai nhưng không tạo được mạch liên kết giữa các đoạn và còn hơi lệch vấn đề: đặc điểm địa lý khác lạ ở Nam Cực.

Bài dịch

Một đặc điểm địa lý đáng ngạc nhiên của Nam Cực đó là một vùng nước ngọt khổng lồ, một trong những vùng lớn nhất và sâu nhất trái đất, nằm ẩn dưới bốn km băng. Bây giờ được gọi là hồ Vostok, lượng nước khổng lồ này nằm dưới khối băng tạo nên Nam Cực. Hồ có thể tồn tại ở trạng thái lỏng dưới khối băng là do nước được làm ấm bởi địa nhiệt từ lõi trái đất. Sông băng dày trên hồ Vostok bảo vệ nó khỏi nhiệt độ băng giá trên bề mặt (thấp nhất từng được ghi lại trên Trái đất).

Hồ lần đầu tiên được phát hiện vào những năm 1970 khi một nhóm nghiên cứu đã tiến hành một cuộc khảo sát trên không của khu vực. Sóng vô tuyến từ các thiết bị khảo sát thâm nhập vào băng và phát hiện một vùng nước có kích thước bất định. Đến gần đây các dữ liệu thu thập bởi vệ tinh mới cho các nhà khoa học biết được được kích thước to lớn của hồ; vệ tinh truyền qua radar phát hiện một khu vực cực kỳ bằng phẳng, nơi các băng đá đang còn nguyên vì nó trôi nổi trên mặt nước của hồ.

Việc phát hiện ra một hồ nước ngọt lớn ở dưới Nam Cực là điều mà cộng đồng khoa học rất quan tâm vì có khả năng hồ còn chứa vi sinh vật cổ đại sống sót trong hàng ngàn hàng ngàn năm, không bị ảnh hưởng bởi các yếu tố như bụi phóng xạ hạt nhân và ánh sáng tia cực tím cao đã ảnh hưởng đến những vùng có ánh mặt trời bức xạ rộng. Mặt tiêu cực của các phát hiện này nằm ở việc khó khăn khi phải tiến hành nghiên cứu trên hồ trong điều kiện khí hậu khắc nghiệt và các vấn đề liên quan đến việc thu thập các mẫu không bị ô nhiễm lấy từ hồ mà không thực sự gây hư hại gì đến hồ. Các nhà khoa học đang tìm cách để có thể thực hiện điều này.

Read the following passage and mark the letter A, B, C or D to indicate the correct answer to each of the questions from 43 to 50.

Bình luận (0)

Các câu hỏi tương tự
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết