Lê Quỳnh  Anh

Read the following pasage and mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions

Garbage cans are not magical portals. Trash does not disappear when you toss it in a can. Yet, the average American throws away an estimated 1,600 pounds of waste each year. If there are no magic garbage fairies, where does all that trash go? There are four methods to managing waste: recycling, landfilling, composting, and incinerating. Each method has its strengths and weaknesses. Let's take a quick look at each.

Recycling is the process of turning waste into new materials. For example, used paper can be turned into paperboard, which can be used to make book covers. Recycling can reduce pollution, save materials, and lower energy use. Yet, some argue that recycling wastes energy. They believe that collecting, processing, and converting waste uses more energy than it saves. Still, most people agree that recycling is better for the planet

than landfilling.

Landfilling is the oldest method of managing waste. In its simplest form, landfilling is when people bury garbage in a hole. Over time the practice of landfilling has advanced. Garbage is compacted before it is thrown into the hole. In this way more garbage can fit in each landfill. Large liners are placed in the bottom of landfills so that toxic garbage juice doesn't get into the ground water. Sadly, these liners don't always work. Landfills may pollute the local water supply. Not to mention that all of that garbage stinks. Nobody wants to live next to a landfill. This makes it hard to find new locations for landfills.

Compositing is when people pile up organic matter, such as food waste, and allow it to decompose. The product of this decomposition is compost. Compost can be added to the soil to make the soil richer and better for growing crops. While composting is easy to do onsite somewhere, like home or school, it's hard to do after the garbage gets all mixed up. This is because plastic and other inorganic materials must be removed from the compost pile or they will pollute the soil. There's a lot of plastic in garbage, which makes it hard to compost on a large scale.

One thing that is easier to do is burning garbage. There are two main ways to incinerate waste. The first is to create or harvest a fuel from the waste, such as methane gas, and burn the fuel. The second is to burn the waste directly. The heat from the incineration process can boil water, which can power steam generators. Unfortunately, burning garbage pollutes the air. Also, some critics worry that incinerators destroy valuable resources that could be recycled.

Usually, the community in which you live manages waste. Once you put your garbage in that can, what happens to it is beyond your control. But you can make choices while it is still in your possession. You can choose to recycle, you can choose to compost, or you can choose to let someone else deal with it. The choice is yours.

Which conclusion could be drawn from the passage?

A. Recycling is without a doubt the best way to handle waste.

B. Each method of waste management has its drawbacks.

C. Incineration is the best way to process waste.

D. All large cities should create massive compost piles.

Dương Hoàn Anh
8 tháng 7 2018 lúc 2:51

Đáp án B

Kiến thức: Đọc hiểu

Giải thích:

Kết luận nào có thể được rút ra từ đoạn văn?

A. Tái chế không nghi ngờ gì là cách tốt nhất để xử lý chất thải.

B. Mỗi phương pháp quản lý chất thải đều có những hạn chế.

C. Đốt là cách tốt nhất để xử lý chất thải.

D. Tất cả các thành phố lớn nên tạo ra các đống ủ phân lớn.

Thông tin: There are four methods to managing waste: recycling, landfilling, composting, and incinerating. Each method has its strengths and weaknesses. (Có bốn phương pháp để quản lý chất thải: tái chế, chôn lấp, ủ và đốt. Mỗi phương pháp đều có điểm mạnh và điểm yếu)

Dịch bài đọc:

Thùng rác không phải là những chiếc cổng huyền diệu. Rác không biến mất khi bạn ném nó vào một chiếc thùng rác. Tuy nhiên, một người Mỹ trung bình ném ra khoảng 1.600 cân phế thải mỗi năm. Nếu không có thùng rác, tất cả số rác đó đi đâu? Có bốn phương pháp để quản lý chất thải: tái chế, chôn lấp, ủ và đốt. Mỗi phương pháp đều có điểm mạnh và điểm yếu. Chúng ta hãy cùng xem xét từng cái.

Tái chế là quá trình biến chất thải thành vật liệu mới. Ví dụ, giấy đã qua sử dụng có thể được biến thành bìa giấy, có thể được sử dụng để làm bìa sách. Tái chế có thể làm giảm ô nhiễm, tiết kiệm vật liệu và giảm sử dụng năng lượng. Tuy nhiên, một số người cho rằng tái chế lãng phí năng lượng. Họ tin rằng việc thu gom, xử lý và chuyển đổi chất thải sẽ sử dụng nhiều năng lượng hơn mức tiết kiệm. Tuy nhiên hầu hết mọi người đồng ý rằng tái chế tốt hơn cho hành tinh so với việc chôn lấp.

Chôn lấp là phương pháp lâu đời nhất để quản lý chất thải. Trong hình thức đơn giản nhất, chôn lấp rác là khi người ta chôn rác trong một hố. Theo thời gian việc thực hiện của chôn lấp đã có tiến bộ. Rác được kết chặt lại trước khi nó được ném vào hố. Theo cách này nhiều rác có thể vừa khít trong mỗi bãi chôn lấp. Các lớp lót lớn được đặt dưới đáy bãi chôn lấp để nước thải độc hại không ngấm vào lòng đất. Đáng buồn thay, những lớp lót này không phải lúc nào cũng hiệu quả. Các bãi chôn lấp có thể làm ô nhiễm nguồn nước địa phương. Chưa kể

đến tất cả rác đó bốc mùi hôi thối. Không ai muốn sống bên cạnh bãi rác. Điều này làm cho khó tìm được vị trí mới cho bãi chôn lấp.

Ủ là khi người ta đổ chất hữu cơ, như chất thải thực phẩm, và để nó phân hủy. Sản phẩm của phân hủy này là phân. Phân có thể được thêm vào trong đất để làm cho đất màu mỡ hơn và tốt hơn cho cây trồng. Trong khi ủ phân rất dễ dàng ở một nơi nào đó, như ở nhà hoặc ở trường, thật khó để làm sau khi rác thải được trộn lẫn. Điều này là do các chất dẻo và các chất vô cơ khác phải được loại bỏ khỏi đống ủ hoặc chúng sẽ làm ô nhiễm đất. Có rất nhiều chất dẻo trong rác thải, làm cho khó ủ phân ở quy mô lớn.

Một điều dễ làm hơn chính là đốt. Có hai cách chính để đốt các chất thải. Đầu tiên là tạo ra hoặc thu hoạch một nhiên liệu từ chất thải, như khí mê-tan, và đốt nhiên liệu. Thứ hai là đốt cháy trực tiếp chất thải. Nhiệt từ quá trình đốt có thể đun sôi nước, có thể cấp điện máy phát điện hơi nước. Thật không may, đốt rác thải gây ô nhiễm không khí. Ngoài ra, một số nhà phê bình lo ngại lò đốt sẽ tiêu hủy các nguồn tài nguyên quý giá có thể được tái chế.

Thông thường, cộng đồng mà bạn sống quản lý chất thải. Một khi bạn bỏ rác vào thùng rác, điều gì sẽ xảy ra với nó nằm ngoài tầm kiểm soát của bạn. Nhưng bạn có thể lựa chọn trong khi nó vẫn còn thuộc sở hữu của bạn. Bạn có thể chọn để tái chế, bạn có thể chọn để ủ phân, hoặc bạn có thể chọn để cho người khác xử lý nó. Sự lựa chọn là của bạn.

Bình luận (0)

Các câu hỏi tương tự
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết
Lê Quỳnh  Anh
Xem chi tiết