Em có nhận xét gì về cấu trúc của bài thơ Tĩnh dạ tứ? Kiểu câu ấy có tác dụng gì?
Em có nhận xét gì về cấu trúc của bài thơ Tĩnh dạ tứ? Kiểu câu ấy có tác dụng gì?
suy nghĩ của em về ý kiến:" Chỉ cần nắm được 5 động từ trong bài thơ Cảm nghĩ trong đêm thanh tính là có thể hiểu được bài thơ
trong bài tĩnh dạ tứ của lý bạch có những động từ nào diễn tả hành động và tâm trạng của chủ thể trữ tình ? những hành động đó có quan hệ với nhau như thế nào ? phân tích giá trị biểu cảm của chúng
Hai hành động liền nhau thể hiện tình yêu quê hương sâu nặng của tác giả:
+ Hành động ngẩng đầu: Kiểm nghiệm cảm giác mơ hồ của tác giả sương hay trăng ? Từ không gian hẹp tác giả hướng ra không gian rộng
+ Hành động cúi đầu →Thể hiện sự liền mạch trong cảm xúc của nhân vật trữ tình.
+ Nhìn thấy vầng trăng, tác giả chạm vào nỗi nhớ nhà, không muốn đối diện với nỗi buồn quá lâu → Cúi đầu xuống để tránh nỗi buồn nhưng lập tức nỗi nhớ quê hương tràn về trong tâm tưởng.
trong bài tĩnh dạ tứ của lý bạch có những động từ nào diễn tả hành động và tâm trạng của chủ thể trữ tình ? những hành động đó có quan hệ với nhau như thế nào ? phân tích giá trị biểu cảm của chúng
Hành động mà được dùng đến là ngẩng đầu và cúi đầu
Hai hành động này đều chỉ dáng vẻ và hoạt động của cái đầu ngẩng và cúi
bài thơ hầu hương ngẫu thư và tính đã từ tuy khác nhau về tác giả nhưng có chung với nội dung tình cảm
Cảm nhận của em về tình cảm của tác giả được thể hiện trong bài thơ "Cảm nghĩ trong đêm thanh tĩnh".Qua đó em hiểu j về tâm hồn và tài năng của nhà thơ Lý Bạch.
Cho mk mấy bài thơ về người mẹ trong gia đình và xã hội
CÁM ƠN nhìu na.
Ai có thể giúp mk vs:
Những bài thơ về người phụ nữ Việt Nam hi sinh cho gia đình(ck con) rộng hơn là ngời xã hội
em hay doc lai bai so 2 van bieu cam o bai 8 xac dinh va sua cac loi ve noi dung va hinh thuc trinh bay neu co
Part 2 : Listen to the passage and fill in the blanks (1pt)
At 6.30 in the morning, the bus collected Ba and his family from their home. After picking everyone up, the bus continued north on Highway Number 1. It crossed the Dragon Bridge and stopped at the (1) ………………….. to get some more fuel. Then, it (2)……………… the highway and turned left onto a smaller road westward. This road ran between green paddy fields, so the people on the bus could see a lot of cows and buffaloes. The road ended before a big (3)…………….. beside a pond. Instead of turning left towards a small (4)………………, the bus went in the opposite direction. It didn’t stay on that road for very long, but turned left onto a road which went through a small bamboo forest. Finally, the bus dropped everyone off at the (5)……………….. ten meters from a big old banyan tree. It would park there and waited for people to come back in the evening.
A. SPEAKING: Match the questions in column A with responses in column B (1pt)
A
B
Matching
1. What do you usually wear on the weekend?
A. Three weeks ago
1……………………
2. Where is your home village?
B. one hour
2……………………
3. Does your village have a river
C. It’s to the West of the city
3. …………………..
4. How long does it take to get to your village?
D. I usually wear short dress
4. …………………..
5. When did you last come back to your village?
E. My village has a big lake
5..…………………..
F. No. It has no rivers
B. USE OF ENGLISH
Part 1: Choose the word that has the underlined part pronounced differently from the others: (0.8pt)
1. A. subject B. introduction C. hurriedly D. conclusion
2. A. standard B. material C. traditional D. amusement
3. A. recently B. exchange C. generation D. convenient
4. A. clothing B. economic C. grocery D. pagoda
Part 2: Choose the word that best completes each of these sentences (1,2 pts)
1. I wish I ………………. time to visit my grandparents more often.
A. Having B. have C. had D. is having
2. Many tourists visit the …………… of a historical hero on the mountain.
A. Shrine B. mosque C. church D. park
3. The journey to the village is very …………
A. interesting B. interest C. enjoy D. enjoyable
4. The Parkers are nice …………… van feels like a member of their family.
A. Because B. so C. and D. but
5. They came …………….. Sunday morning and stayed here …………….. 8.00 to 10.30.
A. in - between B. on – at C. on – between D. in – from
Part 3: Supply the correct form of the words in brackets (0.8 pt)
1. I (not see) ……………………… her since she moved to Ho Chi Minh city.
2. Liz wishes she (visit) ………………………….. Ba’s village again someday.
3. These department stores (build) ………………………… near my house two months ago.
4. It took me half an hour (get) …………………. to the picnic site.
C. READING
Part 1: Read the passage. Fill in the blanks with the given words in the box. (1.0pt)
Clothes, symbolizes, fashionable , uniform , wearing , conclusion, pride , occasions
Vietnamese schoolgirls in senior high schools wear the white ao dai as school (1) ………….. The white color of the ao dai they wear (2)………….. the purity of school age. On special (3)……………. such as weddings, festivals, ceremonies, Vietnamese women wear the ao dai of various designs and material. Women and girls seem to look more graceful and tender in their ao dai.
Many foreign visitors like this traditional clothing of Vietnamese women. Once a visitor, when seeing schoolgirls walking to school, told me , “I enjoy watching them. They look like fairies in a wonderland with their laps of the ao dai fluttering. The ao dai is the (4)…………….of Vietnamese women. They know that they wear the unique dress, which is now both traditional and (5)………………...”
Part 2: Read the passage. Write True or False, then answer the question
A VISIT TO A FARM
Last summer, Peter and his classmates went to the countryside. They went to a visit a farm on which Peter’s Uncle Tom worked.
They left early in the morning and went there by bus. Uncle Tom and some workers met them at the bus stop and took them to their farm. On the way, Uncle Tom showed them the field of wheat (lúa mì) and vegetables where some tractors (máy kéo) were running up and down, plowing and breaking the soil, distributing manure (rải phân) and planting potatoes.
After lunch, they all went for a walk. In the large yard of the farm they saw some farm machines. Among them is the biggest machine which is called a combine harvester (máy gặt đập). They were told that this machine can cut and thresh corn at the same time.
In the afternoon they went to the cattle farm. Horses, sheep and cows were raised here, and cows were milked once a day. Uncle Tom also spoke about different things and about life in town and in the country. After having some tea and cakes they said goodbye and went home.
A. True or False (0.6 pt)
1/ Peter and his classmates went to the countryside by bus …………..
2/ The combine harvester can’t cut and thresh corn at the same time …………..
3/ They saw the field of wheat, corn and vegetables on the farm …………..
B. Answer the questions (0.4pt)
1. What can the tractors do? ...............................................................................................
2. What kinds of farm animals are raised there?
........................................................................................................................................
D. WRITING
Part 1: Fill in the blank with a correct preposition (0.6pt)
1. I’m usually free ……………… Saturday and Sunday.
2. The New Year is celebrated ……………… midnight ……………. January 1st
3. We often go to our home village at least once …………. the summer.
Part 2: Rewrite these following sentences with the words given (0.8pt)
1. Nga didn’t have time for breakfast this morning because she got up late (write using so)
………………………………………………………………………………………………..
2. He started learning English seven years ago.
He has ………………………………………………………………………………………
3. John can’t speak Vietnamese fluently.
John wishes ………………………………………………………………………………..
4. I have played badminton since 2000.
I began . ……………………………………………………………………………………
Part 3: Make meaningful sentences with the following cues (0.8pt)
1/ People/ go/ village/ have/ a rest/ after/ hard working week.
………………………………………………………………………………………………..
2/ A new style/ jeans/ just/ introduced/ the USA.
………………………………………………………………………………………………..